przez Herb » Śr gru 12, 2018 09:02
Nie mam teraz czasu na szlifowanie tlumaczenia, na prosbe Grzegorza podam wiec surowy przeklad.
Martens odnosi się przede wszystkim do komentarzy na temat Wieczerzy Swietej. Czytamy tam: „W chrzescijanskiej uroczystosci Wieczerzy Swietej (Eucharystii) lacza się wspomnienia ostatniego posilku Jezusa ze swoimi uczniami (Mk 14, 22-25) z biesiadami (wspolnotami stolu) ziemskiego Jezusa (por. Mk 2, 15-17), które on rozumial chyba jako antycypacja uczty mesjanskiej (por. Iz 25, 6). Inne ugrupowania zydowskie i stowarzyszenia grecko-rzymskie również obchodzily regularne biesiady. Slowa Ustanowienia są uformowane liturgicznie i interpretuja czyny (rozdanie chleba i wina), a nie same elementy chleba i wina. Wieczerza Swieta nie cechuje się specyfizna symbolika Paschy: interpretowane nie są potrawy przewidziane specjalnie na swieto Paschy, lecz dodatki do kazdego uroczystego posilku.” Martens pisze: „Nie do pojecia, ile herezji (blednych nauk) sumuje się w tych nielicznych wierszach”. Wieczerza Swieta z gory jest tam opisywana jako uczta tylko wspomieniowa i jest kojarzona na rowno z biesiadami wspolnot poganskich. Czyli – w przeciwienstwie do Malego Katechizmu Lutra – nie bylaby ona „ustanowiona przez samego Chrystusa” i nie mialaby tez zadnych odniesien do uczty paschalnej, lecz bylaby „ze strony chrzescijan wynikiem wspomnienia wspolnych posilkow z Jezusem podczas jego ziemskiej dzialalnosci oraz liturgicznych uformowan jego slow”, z których widocznie wynikaloby już tylko to jedno: „ze Slowa Ustanowienia jedynie by cos „interpretowaly”, ale nie POWODOWALY – oraz ze poza tym wcale by się nie odnosily do elementow, lecz tylko do samych czynow Jezusa.”
Wedlug ks. Martensa jest nie do pojecia, ze w komentarzach Biblii, która nosi imię Lutra, opisuje się takie rozumienie Wieczerzy Swietej, które „stoi w diametralnym przeciwienstwie” do czegoś, co reformator uwazal przeciez za szczegolnie wazne. Jednoczesnie „rozumienie tego Swietego Sakramentu w mysl naszego Kosciola luteranskiego kwestionuje sie tam jako ewidentne antybiblijne. Martens pisze: „Swiadomie kazalem naszej mlodziezy przygotujacej się do konfirmacji wykreslic te zbieranine herezji w swoim egzemplarzu nowej Biblii Lutra.”