Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Relacje z innymi odłamami ewangelicyzmu

Re: Re: Relacje z innymi odłamami ewangelicyzmu

Postprzez Aleksander » Cz gru 22, 2011 13:21

Tomasz napisał(a):
Wystarczy zapytać kogoś z KER, a będzie jasne, ze sakrament eucharystii jest dla nich tylko symbolem.


i dlatego uważam wspólnotę ołtarza i ambony z KER za bardzo zły pomysł. Nie może być tak, że razem przystępujemy do Sakramentu a jeden będzie uważał, że przyjmuje zwykły opłatek a drugi wierzy, iż jest to prawdziwe ciało i krew Jezusa Chrystusa.

Chyba jednak nie mogę się z tobą zgodzić, Tomaszu. Ważnym czynnikiem jest samo sprawowanie obrzędu. Jesli jest zbliżone do schematu biblijnego, a w KER jest, to pozwala to kosciolom I wiernym być razem I mieć czas aby przekonać siebie do biblijnego też rozumienia. Podobnie jak z chrztem. Z rzymskimi katolikami jest taka trudność ze dokonali przeogromnej zmiany w samym obrzedzie: pozbawiajac dwóch postaci.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Relacje z innymi odłamami ewangelicyzmu

Postprzez Tomasz » Cz gru 22, 2011 19:00

Chyba jednak nie mogę się z tobą zgodzić, Tomaszu. Ważnym czynnikiem jest samo sprawowanie obrzędu.


Moim zdaniem to jednak za mało. Równie ważne jest pojmowanie Sakramentu.

to pozwala to kosciolom I wiernym być razem I mieć czas aby przekonać siebie do biblijnego też rozumienia.


z pewnością wspólna Eucharystia jest czynnikiem jednoczącym i rozumiem tutaj intencje Pastora, ale nadal uważam że nie może być pełnej jedności, jeżeli nie jesteśmy jednomyślni co do istoty Sakramentu.
Avatar użytkownika
Tomasz
 
Posty: 3045
Obrazki: 67
Dołączył(a): So mar 20, 2010 23:01
Lokalizacja: Sosnowiec
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Re: Relacje z innymi odłamami ewangelicyzmu

Postprzez Agnes » Cz gru 22, 2011 20:06

pastor Aleksander napisał(a): Ważnym czynnikiem jest samo sprawowanie obrzędu.


Ważnym, ale nie najważniejszym. Najważniejsze jest ustalenie, czy my, którzy przystępujemy do Stołu Pańskiego wierzymy, że oto przyjmujemy prawdziwą Krew i prawdziwe Ciało Jezusa Chrystusa.

Nie sam akt przyjęcia Komunii nas jednoczy i tworzy z nas wspólnotę, ale wiara w to, co za tym aktem się kryje. Chodzi o treść (znaczenie w sensie wyznawanej prawdy wiary), a nie o formę (obrzęd w sensie rytuału).

(Tu naturalnie uprościłam, ponieważ oczywiście w obrzędzie może być , i jak najbardziej bywa, zawarta treść - ale chodziło mi o zbudowanie takiego dialektycznego przeciwieństwa jako schematu zawsze pomocnego w wyjaśnianiu, o co człowiekowi - czyli mnie - chodzi :wink: )
Agnes
 
Posty: 556
Dołączył(a): Pn sie 22, 2011 20:06
Lokalizacja: Kraków
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Re: Relacje z innymi odłamami ewangelicyzmu

Postprzez Aleksander » Cz gru 22, 2011 21:50

Dyskutujac o doktrynie, lub praktyce wyplywajacej z tej ze doktryny powinniśmy patrzeć dwutorowo: historycznie I eschatologicznie. Historia Kościoła uczy mądrości. Przyszłość zaś buduje nadzieję. Zatem z historii znamy, ze nigdy kościoły nie zgadzały, co do wszystkich szczegółów. Zarazem mamy rozwój teologii, który pomaga odpowiedzieć lepiej niż w średniowieczu. Tak np. perspektywa średniowieczna rozumienia eucharystii w sposób przemiany substancji jest "ślepą uliczką". Właśnie rozwój biblistyki w naszych czasach pomaga nam rozumieć sakramenty lepiej. Perspektywa zaś eschatologiczna poucza nas raczej się łączyć, niż wykluczać. Nie mówię o kościołach odstepczych, pogrozonych w balwochwalstwie. Kiedyś zwracałem uwagę na forum na metodę Pana Jezusa. On najpierw zasiadał za stół z grzesznikami, a potem ich pouczał. Nie mówię o zaprzestaniu katechizacji, lecz porządkowaniu priorytetów. Najpierw wspólny stół , potem pouczanie I korygowanie przy tym że stole. Tak mi się wydaje. W dużym uproszczeniu.
Ostatnio edytowano Cz gru 22, 2011 22:16 przez Aleksander, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Re: Re: Relacje z innymi odłamami ewangelicyzmu

Postprzez Aleksander » Cz gru 22, 2011 21:57

Agnes napisał(a):
pastor Aleksander napisał(a): Ważnym czynnikiem jest samo sprawowanie obrzędu.


Ważnym, ale nie najważniejszym. Najważniejsze jest ustalenie, czy my, którzy przystępujemy do Stołu Pańskiego wierzymy, że oto przyjmujemy prawdziwą Krew i prawdziwe Ciało Jezusa Chrystusa.

Nie sam akt przyjęcia Komunii nas jednoczy i tworzy z nas wspólnotę, ale wiara w to, co za tym aktem się kryje. Chodzi o treść (znaczenie w sensie wyznawanej prawdy wiary), a nie o formę (obrzęd w sensie rytuału). [/size]

Zatem pytanie co czyni sakrament sakramentem: obietnica Boża, oraz sam Bóg udzielający swego daru, czy nasza wiara? Przecież dlatego są ostrzeżenia, bowiem przystępując do Stołu bez wiary taki osobnik ściąga na siebie przeklentwo Przymierza. Co czyni sakrament chrztu sakramentem? Woda i formuła trynitarna udzielone przez widoczny znak Kościoła (ordynowany sługa). Nieprawdaz?

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1655
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Relacje z innymi odłamami ewangelicyzmu

Postprzez Agnes » Cz gru 22, 2011 22:12

pastor Aleksander napisał(a): Zatem z historii znamy, ze nigdy kościoły nie zgadzały, co wszystkich szczegółów.
Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk


Nie nazwałabym szczegółem tego, czy wierzę w realną obecność Ciała i Krwi Pańskiej w Komunii, czy też jest to dla mnie droga, czcigodna, ale jednak tylko pamiątka.

pastor Aleksander napisał(a):Co czyni sakrament chrztu sakramentem? Woda i formuła trynitarna udzielone przez widoczny znak Kościoła (ordynowany sługa). Nieprawdaz?


Tak - ale oprócz tego nieodzowna jest wiara - w tym wypadku wiara rodziców, rodziców chrzestnych i całego zboru. W przeciwnym razie Chrzest byłby tylko czymś w rodzaju "szczepionki."

pastor Aleksander napisał(a):Zatem pytanie co czyni sakrament sakramentem: obietnica Boża, oraz sam Bóg udzielający swego daru, czy nasza wiara?


Obietnica Boża i akt Boga - ale oprócz Udzielającego (Boga) jest tu też przyjmujący (człowiek). Zatem od wiary nie można abstrahować.
W obliczu Boga, który może wszystko, tak jak ja nie mogę niczego (w porównaniu z Nim) dla mnie pozostaje tylko jedno, co mogę aktywnie wykonać z mojej strony: wierzyć.
(A i tak mówimy, że wiara jest sprawą łaski Bożej)

Sam fakt, że Sakrament może być przyjmowany niegodnie wprowadza nam w tę analizę kategorię wiary (o niewierze można sensownie mówić tylko wtedy, gdy mamy opozycyjne pojęcie wiary.)
Agnes
 
Posty: 556
Dołączył(a): Pn sie 22, 2011 20:06
Lokalizacja: Kraków
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
dyplomy: 1
  

Poprzednia strona

Powrót do Nasza historia i tożsamość

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

cron