Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Seks przedmałżeński, głęboka analiza i refleksja.

Dział przeznaczony w szczególności dla osób zainteresowanych Luteranizmem, które chcą uzyskać informacje w podstawowych kwestiach

Seks przedmałżeński, głęboka analiza i refleksja.

Postprzez 777X » So sty 06, 2024 14:24

Witam. Jestem singlem, nie mam partnerki, a uprawianie seksu poza związkiem nie wchodzi w grę. Jestem osobą wierzącą, w wolnym czasie studiuje Biblię.
Uważam, że seks przedmałżeński jest dopuszczalny lecz w określonych warunkach oto dlaczego:
(Przekład Biblia Warszawska)

1. Nie cudzołóż:

3 Księga Mojżeszowa 20: 10-21

"Mężczyzna, który cudzołoży z żoną swego bliźniego, poniesie śmierć, zarówno cudzołożnik jak i cudzołożnica.
Mężczyzna, który obcuje cieleśnie z żoną swego ojca, odkrył nagość swego ojca; oboje poniosą śmierć; krew ich spadnie na nich.
Mężczyzna, który obcuje cieleśnie ze swoją synową, razem z nią poniesie śmierć; popełnili ohydę, krew ich spadnie na nich.
Mężczyzna, który obcuje cieleśnie z mężczyzną tak jak z kobietą, popełnia obrzydliwość; obaj poniosą śmierć; krew ich spadnie na nich.
Jeżeli mężczyzna pojmie za żonę kobietę oraz jej matkę, to jest to sprośność. W ogniu spalą jego i je, aby nie było sprośności wśród was.
Mężczyzna, który obcuje cieleśnie ze zwierzęciem, poniesie śmierć; zwierzę także zabijcie.
Kobietę, która zbliży się do jakiegoś zwierzęcia, aby się z nim parzyć, zabijesz, zarówno kobietę jak i zwierzę to także; oboje poniosą śmierć i krew ich spadnie na nich.
Mężczyzna, który pojmie za żonę swoją siostrę, córkę swego ojca lub córkę swojej matki, i ujrzy jej nagość, a ona ujrzy jego nagość, to jest to rzecz haniebna. Zostaną zabici na oczach swojego ludu. Odsłonił nagość swojej siostry. Poniosą swoją winę.
Mężczyzna, który obcuje cieleśnie z kobietą w czasie jej miesięcznego krwawienia i odsłania jej nagość oraz obnaża źródło jej upływu krwi, a ona też odsłoni źródło upływu krwi swojej, to oboje zostaną wytraceni spośród swego ludu.
Nie będziesz odsłaniał nagości siostry swojej matki ani siostry swojego ojca, gdyż obnażyłbyś swoją krewną. Poniosą swoją winę.
Mężczyzna, który obcuje cieleśnie ze swoją ciotką, odkrywa nagość swego wuja. Poniosą swój grzech, umrą bezdzietnie.
Mężczyzna, który pojmie żonę swego brata, dopuszcza się rzeczy haniebnej, odkrył on nagość swego brata, będą bezdzietni."

MOJ 5 27:20 - 26
"Przeklęty, kto łączy się cieleśnie z żoną swego ojca, gdyż odsłonił połę płaszcza swego ojca. A cały lud powie: Amen.
Przeklęty, kto łączy się cieleśnie z jakimkolwiek zwierzęciem. A cały lud powie: Amen.
Przeklęty, kto łączy się cieleśnie ze swoją siostrą, córką swego ojca lub matki. A cały lud powie: Amen.
Przeklęty, kto łączy się cieleśnie ze swoją teściową. A cały lud powie: Amen.
Przeklęty, kto skrycie zabija swego bliźniego. A cały lud powie: Amen.
Przeklęty, kto daje się przekupić, aby zabić człowieka i przelać krew niewinną. A cały lud powie: Amen.
Przeklęty, kto nie dochowa słów tego zakonu, aby je spełnić. A cały lud powie: Amen."

Moj 3 18:6 - 23
"Nikt nie będzie się zbliżał do swojego krewnego, aby odsłaniać jego nagość; Jam jest Pan!
Nie będziesz odsłaniał nagości swojego ojca i nagości swojej matki. Jest ona twoją matką. Nie będziesz odsłaniał jej nagości.
Nie będziesz odsłaniał nagości żony swojego ojca, gdyż jest to nagość ojca twojego.
Nie będziesz odsłaniał nagości siostry swojej, córki twojego ojca lub córki twojej matki, czy się urodziła w domu rodzinnym, czy się urodziła poza nim.
Nie będziesz odsłaniał nagości córki twojego syna lub córki twojej córki, gdyż są one twoją nagością.
Nie będziesz odsłaniał nagości córki żony twojego ojca, urodzonej z ojca twojego, gdyż jest ona twoją siostrą.
Nie będziesz odsłaniał nagości siostry twojego ojca, jest ona krewną twojego ojca.
Nie będziesz odsłaniał nagości siostry twojej matki, jest ona krewną matki twojej.
Nie będziesz odsłaniał nagości brata ojca twojego, nie zbliżysz się do jego żony, jest ona twoją stryjenką.
Nie będziesz odsłaniał nagości twojej synowej, jest ona żoną twojego syna, nie będziesz odsłaniał jej nagości.
Nie będziesz odsłaniał nagości żony twojego brata, jest ona nagością twojego brata.

Nie będziesz odsłaniał nagości kobiety i jej córki. Nie weźmiesz córki jej syna ani córki jej córki, aby odsłonić jej nagość, są one krewne między sobą. Jest to sprośnością.

Nie weźmiesz sobie kobiety i jej siostry za nałożnicę i nie będziesz odsłaniał jej nagości za życia tamtej.

Nie zbliżaj się do kobiety, aby odsłaniać jej nagość w czasie jej nieczystości miesięcznej.

Z żoną twego bliźniego nie będziesz dzielił swego małżeńskiego łoża, bo się przez nią staniesz nieczysty.
Z potomstwa swego nie będziesz oddawał żadnego na ofiarę dla Molocha i nie będziesz przez to bezcześcił imienia Boga swojego; Jam jest Pan.
Nie będziesz cieleśnie obcował z mężczyzną jak z kobietą. Jest to obrzydliwością.
Nie będziesz obcował z żadnym zwierzęciem, bo przez to stałbyś się nieczysty. Także kobieta nie będzie się kładła pod zwierzę, aby się z nim parzyć. Jest to ohyda."

2.
Mamy tutaj doskonale oddane znaczenie słowa wszeteczeństwa, nierządu czy seksu gorszącego. Jak widzimy, potępiane są różne rzeczy w tym seks ze zwierzęciem, seks kazirodczy, seks homoseksualny czy podczas "krwawienia" – tu nawet użyto słowa nie "żona" lecz "kobieta". Dodatkowo mamy przyrównanie powyższych wsytępków do aktów nieczystości, obrzydliwości i ohydy. Nie ma nic o seksie przedmałżeńskim, a dlaczego? To proste, takiego terminu w tamtych czasach praktycznie nie było. Kobieta po pierwszej miesiączce była wydawana za mąż. Dodatkowo wg historyków i biologów ludzie w tamtych czasach żyli około 40-45 lat (kobieta średnio 20 lat – wysokie ryzyko śmierci podczas porodu) co oznacza dużo większy dynamizm życia ludzi, niż obserwujemy w dzisiejszych czasach. Biblia została napisna około 2000 lat temu, kultura poszła do przodu, wiek człowieka się wydłużył i pojawiło się wiele aspektów, na których odpowiedzi próżno szukać w Biblii i będą pojawiać się inne nowe problemy niezapisane w Biblii jak np. sztuczna inteligencja albo czy mogę sklonować człowieka i potem w razie potrzeby go zabić. Na takie rzeczy nie znajdziemy odpowiedzi w Biblii. Słuchając teologów, biblistów dowiedziałem się jak osoba wierząca powinna postępować w takich sytuacjach: "Nakreślona przeze mnie sytuacja, nakreślony przeze mnie przypadek. To przypadek, w którym Pan niczego nie mówi. Dlatego co możemy zrobić? Dlatego za przykładem Pawła jako ludzie w Chrystusie możemy sformułować własne rozstrzygnięcia. Które trzymają się zasady pokoju w tym, pokoju sumienia. I nie zaburzają naszej relacji z nim."

3.
Jak opisywany jest seks w biblii?:
List ŚW. Judy 1:7

"Tak też Sodoma i Gomora i okoliczne miasta, które w podobny do nich sposób oddały się rozpuście i przeciwnemu naturze pożądaniu cudzego ciała, stanowią przykład kary ognia wiecznego za to."

Motyw: Juda krytykuje niemoralnych liderów kościoła dla których liczą się pieniądze i niemoralny seks, podaje przykład Sodomy i Gomory, gdzie mieszkańcy chcieli uprawiać seks z aniołami, 2 siostry upiły ojca aby je zapłodnił i inne niemoralne występki.

Marek 5:27 – 29 (również w pozostałych ewangeliach)
"Słyszeliście, iż powiedziano: Nie będziesz cudzołożył.
A Ja wam powiadam, że każdy kto patrzy na niewiastę i pożąda jej, już popełnił z nią cudzołóstwo w sercu swoim.
Jeśli tedy prawe oko twoje gorszy cię, wyłup je i odrzuć od siebie, albowiem będzie pożyteczniej dla ciebie, że zginie jeden z członków twoich, niż żeby całe ciało twoje miało pójść do piekła."

MOTYW: Zbereźne myśli, są niebezpieczne bo mogą prowadzić do cudzołożenia czy gwałtu.

Zbrodniarze seksualni zapytani w wywiadach, jak to wszystko się zaczęło, często odpowiadają, że wsyztko zaczęło się od niewinnego przegladania kobiet w internecie, obserwowania dzieci na placu zabaw itp.

Dla kontrastu:
PnP 4:5:
"Dwoje twoich piersi jest jak dwoje sarniąt, bliźniąt gazeli, pasących się między liliami.
Zanim chłód wieczorny zawieje i pierzchną cienie, pójdę na górę mirry i na wzgórze kadzidła.
Cała jesteś piękna, moja przyjaciółko, i żadnej nie ma na tobie skazy."

Ogólnie cała pieśń nad pieśniami to przedweselne podniecanie się jeden drugim.

5:2-5
"Ja spałam, lecz moje serce czuwało. Słuchaj, to mój miły puka: Otwórz mi, moja siostro, moja przyjaciółko, moja gołąbko bez skazy! Gdyż moja głowa pełna jest rosy, moje kędziory pełne wilgoci nocnej.
Zdjęłam już moją suknię, jakże więc mam ją znowu przyoblec? Umyłam moje nogi, jakże więc mam je znowu pobrudzić?
Mój miły wsunął rękę przez otwór, a wtedy zadrżały moje wnętrzności.
Wstałam, aby otworzyć mojemu miłemu, a z moich rąk kapała mirra, z moich palców ciekła mirra na rękojeść zasuwy."
8:1-2
"Obyś mi był bratem, który ssał pierś mojej matki! Gdybym cię wtedy spotkała na dworze, całowałabym cię, a jednak nikt by mną nie gardził.
Powiodłabym cię, wprowadziłabym cię do domu mojej matki, do komory mojej rodzicielki; uraczyłabym cię przyprawionym winem, moszczem z jabłek granatu."

1 Kor 7:2
"Jednak ze względu na niebezpieczeństwo wszeteczeństwa, niechaj każdy ma swoją żonę i każda niechaj ma własnego męża."

W 1 Kor rozdział 7 co prawda Paweł wypisuje aby LEPIEJ nie dotykać kobiety, bo RADZI on że coś tam i ogólnie to WOLAŁBYM że coś tam i "A to, co mówię, jest zaleceniem, a nie rozkazem." MOTYW: Paweł wiedział że zbliżają się ataki i prześladowania na wierzących dlatego były to na tamten moment 2000 lat temu rozsądne rady:

1 Kor 7:28
"A jeśli się ożeniłeś, nie zgrzeszyłeś, a jeśli panna wyszła za mąż, nie zgrzeszyła; wszakże tacy będą mieli doczesne kłopoty, ja zaś chciałbym wam tego oszczędzić."

1 Kor 7:38
"Tak więc, kto poślubia pannę swoją, dobrze czyni, ale kto nie poślubia, lepiej czyni."
(Jeżeli wszyscy chrześcijanie postępowaliby zgodnie z tą radą, to nie byłoby chrześcijaństwa, bo nie byłoby par, więc nie byłoby potomstwa) XDDDDDD

1 Kor 7:8
Nawet wdowom radzi aby nie wychodziły ponownie za mąż, co kłóci się z ewangeliami:
"A mówię tym, którzy nie wstąpili w związki małżeńskie, oraz wdowom: Dobrze zrobią, jeśli pozostaną w tym stanie, w jakim ja jestem."

MOTYW 1 Kor (odnośnie seksu):
Paweł dowiaduje się o występkach w Koryncie: seks w Greckich świątyniach z prostytutkami, seks kazirodczy, rozwiązłość seksualna, która niszczy ich związki itp. i piszę list w formie dydaktycznej, napomina i wyjaśnia niektóre sprawy.
"Słyszy się powszechnie o wszeteczeństwie między wami i to takim wszeteczeństwie, jakiego nie ma nawet między poganami, mianowicie, że ktoś żyje z żoną ojca swego." 1 Kor 5:1

Heb 13:4
"Małżeństwo niech będzie we czci u wszystkich, a łoże nieskalane; rozpustników bowiem i cudzołożników sądzić będzie Bóg."

MOTYW: autor podkreśla świętość małżeństwa i poddaje potępieniu wszelkie formy nielojalności, takie jak cudzołóstwo i wszeteczeństwo. Wzywa do szacunku wobec małżeństwa i do tego, aby łoże małżeńskie było nienaruszone. Jest to wyraz podstawowych zasad moralnych, które mają kierować postępowaniem chrześcijan. Warto zauważyć, że kontekst kulturowy i społeczny w czasach, gdy został napisany List do Hebrajczyków, miał swoje własne wyzwania i problemy, a zrozumienie tego kontekstu może pomóc w pełniejszym zrozumieniu intencji autora. W każdym razie, głównym przesłaniem wersetu jest podkreślenie świętości małżeństwa i moralności seksualnej.


1 Kor 6:9
"Albo czy nie wiecie, że niesprawiedliwi Królestwa Bożego nie odziedziczą? Nie łudźcie się! Ani wszetecznicy, ani bałwochwalcy ani cudzołożnicy, ani rozpustnicy, ani mężołożnicy,"

MOTYW: Autor (apostoł Paweł) wymienia różne grzechy, w tym cudzołóstwo, jako czyny, które stawiają człowieka w sprzeczności z Bożymi normami. Ma na celu przypomnienie wiernym o świętości życia chrześcijańskiego.

1 Tes 4:3-5
"Taka jest bowiem wola Boża: uświęcenie wasze, żebyście się powstrzymywali od wszeteczeństwa,
Aby każdy z was umiał utrzymać swe ciało w czystości i w poszanowaniu,
Nie z namiętności żądzy, jak poganie, którzy nie znają Boga,"

MOTYW: Paweł wskazuje na konieczność świętego życia jako wyrazu woli Bożej. Nakazuje powstrzymywanie się od wszelkich form nierządu i poucza, że chrześcijanie powinni odróżniać się od pogan poprzez praktykowanie świętości. Świętość obejmuje zarówno zachowanie ciała, jak i dbałość o godność i honor w relacjach międzyludzkich.

Efezjan 5:3-5
"A rozpusta i wszelka nieczystość lub chciwość niech nawet nie będą wymieniane wśród was, jak przystoi świętym,
Także bezwstyd i błazeńska mowa lub nieprzyzwoite żarty, które nie przystoją, lecz raczej dziękczynienie.
Gdyż to wiedzcie na pewno, iż żaden rozpustnik albo nieczysty, lub chciwiec, to znaczy bałwochwalca, nie ma udziału w Królestwie Chrystusowym i Bożym."

MOTYW: Autor wzywa chrześcijan do całkowitego odrzucenia wszelkich form nieczystości, chciwości i niemoralnych praktyk. Podkreśla, że tego typu zachowania są niegodne dla świętych, a chrześcijanie powinni wybierać dziękczynienie i moralność jako odpowiedź na łaskę otrzymaną od Boga. Paweł porusza kwestie moralności seksualnej i zachęca chrześcijan do odrzucenia grzechu oraz praktyk charakterystycznych dla niewierzących.

Kol 3:4-6
"Gdy się Chrystus, który jest życiem naszym, okaże, wtedy się i wy okażecie razem z nim w chwale.
Umartwiajcie tedy to, co w waszych członkach jest ziemskiego: wszeteczeństwo, nieczystość, namiętność, złą pożądliwość i chciwość, która jest bałwochwalstwem,
Z powodu których przychodzi gniew Boży."

MOTYW: Paweł piszę ten list prawdopodobnie z więzienia w Rzymie. Zaleca odrzucenie grzesznego stylu życia, wskazując na konkretne grzechy, takie jak nierząd, wszeteczeństwo, złą pożądliwość czy chciwość.

Gal 5:19
"Jawne zaś są uczynki ciała, mianowicie: wszeteczeństwo, nieczystość, rozpusta,"

4. Więcej o grzechu:

Przypowieści Salomona 5:1-6
"Synu mój, zwróć uwagę na moją mądrość, nakłoń ucha na moją roztropność,
Abyś zachował mądre rady i aby twoje wargi utrzymały rozwagę.
Gdyż wargi cudzej żony ociekają miodem i gładsze niż oliwa jest jej podniebienie,
Lecz w końcu jest gorzka jak piołun, ostra jak miecz obosieczny.
Jej nogi schodzą do śmierci, jej kroki zdążają do krainy umarłych,
Abyś ty nie wkroczył na ścieżkę życia; a że niestałe są jej drogi, ty tego nie wiesz."



Przypowieści Salomona 6:20-35
"Zachowuj, synu mój, przykazanie swego ojca i nie odrzucaj nauki swojej matki!
Utrwal je na zawsze w swoim sercu, i owiń nim swoją szyję.
Gdy pójdziesz, będzie ci towarzyszyć, strzec cię będzie w czasie twojego snu, a gdy się obudzisz, odezwie się do ciebie,
Gdyż przykazanie jest pochodnią, a nauka światłem; drogą życia zaś są napomnienia do karności;
Strzegą cię bowiem od złej kobiety, od słodkiego języka cudzej.
Nie pożądaj w swym sercu jej piękności i niech cię nie złapie mruganiem swoich powiek,
Gdyż nierządnicę można zgodzić za bochenek chleba, lecz cudzołożna żona przyprawia o cenne życie.
Czy może kto zgarnąć ogień do swojego zanadrza, a jego odzienie się nie spali?
Czy może kto chodzić po rozżarzonych węglach, a jego stopy się nie poparzą?
Tak jest z tym, kto chodzi do żony swojego bliźniego; nie ujdzie bezkarnie ten, kto się jej dotyka.
Czy nie pogardza się złodziejem za to, że kradnie, nawet, aby zaspokoić głód?
A gdy go złapią, musi oddać siedmiokrotnie, musi oddać całe mienie swojego domu.
Lecz kto cudzołoży z zamężną, jest pozbawiony rozumu, a kto chce samego siebie zgubić, niech tak robi.
Ciosów i wstydu się doszuka, nie zmaże swej hańby.
Gdyż zazdrość wywołuje gniew męża, który w dniu zemsty nie zna pobłażania;
Nie przyjmie żadnego okupu i nie zgodzi się nań, choćbyś dawał dużo darów."

1 Moj 39:7-9
"Po tych wydarzeniach żona pana jego zwróciła uwagę na Józefa i rzekła: Połóż się ze mną!
Ale on nie chciał i rzekł do żony pana swego: Oto pan mój, mając mnie, nie troszczy się o nic w domu, a wszystko, co ma, mnie powierzył.
On sam nie jest w tym domu większy ode mnie, a nie odmówił mi niczego oprócz ciebie, bo ty jesteś żoną jego. Jakże miałbym więc popełnić tak wielką niegodziwość i zgrzeszyć przeciwko Bogu?"

2 Samuela 12: 8-13
"Dałem ci dom twojego pana i żony twojego pana na twoje łono, dałem ci dom Izraela i Judy, a jeśliby to było za mało, byłbym dodał ci jeszcze nadto.
Dlaczego więc wzgardziłeś słowem Pana, popełniając zło w oczach jego? Uriasza Chetejczyka zabiłeś mieczem, jego żonę wziąłeś sobie za żonę, jego zaś zabiłeś mieczem Ammonitów.
Teraz już nie odstąpi miecz od twojego domu po wszystkie czasy, dlatego że mną wzgardziłeś i wziąłeś żonę Uriasza Chetejczyka, aby była twoją żoną.
Tak mówi Pan: Oto Ja wzbudzę zło w twoim własnym domu przeciwko tobie, na twoich oczach zabiorę ci twoje żony i dam je innemu, i będzie z nimi obcował w blasku tego słońca.
Ty wprawdzie uczyniłeś to potajemnie, Ja jednak uczynię to wobec całego Izraela i przy blasku słońca.
Wtedy rzekł Dawid do Natana: Zgrzeszyłem wobec Pana. Natan zaś rzekł do Dawida: Pan również odpuścił twój grzech, nie umrzesz."

Interpretacja: Dawid, król Izraela, popełnił grzech cudzołóstwa, gdy zobaczył Batszebę, żonę Uryjasza, kąpiącą się. Pomimo że Batszeba była żoną innego mężczyzny, Dawid ją pożądał i spędził z nią noc. Batszeba zaszła w ciążę, co prowadziło do dalszych dramatycznych wydarzeń. W tym fragmencie Biblijnym, widzimy jasne potępienie cudzołóstwa, które jest sprzeczne z naukami proroków oraz Dekalogu. Dawid, pomimo bycia mężem i mając liczne żony, ulega pokusie, co prowadzi do grzechu i konsekwencji.

1 Moj 38:13-27
"A gdy doniesiono Tamarze, że jej teść idzie do Timny, aby strzyc swoje owce,
Zdjęła z siebie szaty wdowie, okryła się i otuliła zasłoną, i usiadła przy bramie wejściowej do Enajim, położonego przy drodze do Timny, bo wiedziała, że Szela już dorósł, a nie dano mu jej za żonę.
A gdy ją Juda zobaczył, myślał, że to nierządnica, bo zakryła swą twarz.
Wtedy zszedł z drogi ku niej i rzekł: Pozwól, że będę obcował z tobą! Nie wiedział bowiem, że to była jego synowa. I odpowiedziała: Co mi dasz za to, że będziesz obcował ze mną?
Rzekł: Poślę ci koźlątko z trzody. A ona rzekła: Czy dasz zastaw, póki go nie przyślesz?
Rzekł: Co ci mam dać w zastaw? A ona powiedziała: Swoją pieczęć, swój sznur i swoją laskę, którą masz w ręku. Wtedy dał jej i obcował z nią. A ona poczęła z niego.
Po czym wstała i odeszła; a zdjąwszy z siebie zasłonę, odziała się w szaty wdowie.
Potem posłał Juda koźlątko przez przyjaciela swego z Adullam, aby odebrać zastaw z ręki owej kobiety, ale jej nie znalazł.
A gdy pytał mężów tej miejscowości, mówiąc: Gdzie jest nierządnica, która siedziała przy drodze w Enajim? Ci odpowiedzieli: Nie było tu nierządnicy.
Wrócił więc do Judy i rzekł: Nie znalazłem jej, lecz i ludzie miejscowi powiedzieli: Nie było tu żadnej nierządnicy.
Wtedy rzekł Juda: Niech sobie to zatrzyma; obyśmy tylko nie stali się pośmiewiskiem. Posłałem przecież to koźlątko, a ty jej nie znalazłeś.
Po upływie około trzech miesięcy doniesiono Judzie: Tamara, synowa twoja, dopuściła się wszeteczeństwa i jest brzemienna z nierządu. Wtedy Juda rzekł: Wyprowadźcie ją i spalcie!
A gdy wyprowadzono ją, posłała do teścia swego i kazała mu powiedzieć: Jestem brzemienna z męża, do którego należą te rzeczy. I rzekła: Rozpoznaj, czyja to pieczęć, sznur i laska?
Wtedy Juda poznał je i rzekł: Ona jest sprawiedliwsza niż ja, bo nie dałem jej synowi memu, Szeli. Potem już z nią nie obcował.
Gdy zbliżył się czas jej porodu, okazało się, że w łonie jej były bliźnięta."

Interpretacja: Juda, jeden z synów Jakuba, popełnia błąd moralny, odmawiając swojej synowej Tamar prawa do małżeństwa po śmierci jej męża. Tamar stosuje przebranie i oszukuje Judę, co prowadzi do narodzin bliźniaków Peresa i Zery.
Opowieść ta podkreśla brak sprawiedliwości względem Tamar, która jako wdowa była pozbawiona prawa do dziedziczenia przez małżeństwo z kolejnym synem. Przebranie się przez nią miało na celu ukazanie tej niesprawiedliwości i odzyskanie prawa do potomstwa. Historia ukazuje również moralną nieprawość popełnioną przez Judę, gdy zaniedbał swoje zobowiązania wobec Tamar. Nieświadomy, że kobieta, z którą się związał, jest jego zięciem, dopuścił się nieprawości. Pomimo grzechu i zamieszania, które towarzyszyło narodzinom Peresa i Zeracha, ta historia kończy się błogosławieństwem dla Tamar, która staje się przodkiem królewskiej linii.

I tak dalej i tak dalej:
1 Moj 19:1-29: Historia Lota w Sodomie i Gomorze,
1 Moj 39: Potiparowa żona i Józef,
1 Moj 20: Abraham i Sara w Egipcie,

Inne grzechy seksualne:

1 Moj 34: Historia Dinah
Dinah, córka Jakuba, zostaje zgwałcona przez Sychema, syna Chiwiego. Historia ta dotyka tematów związanych z bezpieczeństwem kobiet, honoru rodziny i wymiaru sprawiedliwości.

2 Samuela 13: Historia Amnona i Tamar
Amnon, syn Dawida, zgwałca swoją siostrę przyrodnią Tamar. Ta opowieść ukazuje niszczycielskie konsekwencje grzechu, a także brak ojca w środku, aby przeciwdziałać przemocy.

1 Moj 39: Historia Potiparowej żony i Józefa
Potiparowa żona próbuje uwieść Józefa, ale on się jej opiera. Ta opowieść podkreśla moralność i wierność w obliczu pokusy.

Liczb 25: Historia Amorytów i Hebrajczyków
Amoryci, w wyniku sprytnej intrygi, skłonili część Izraelitów do uczestnictwa w nieprawomyślnych związkach z Moabitkami. Zaczęło się to od udziału w uczcie i kultach Baala. Pinchas, syn Eleazara, zareagował zdecydowanie na te wydarzenia. Wchodzi do namiotu jednego z Izraelitów, który otwarcie prowadził Moabitkę przed oczami wszystkich, i zabija oboje, co przerywa tą niemoralność. Działanie Pinchasa zakończyło się zatrzymaniem plagi, która wcześniej wybuchła wśród Izraelitów. Boża zemsta została zatrzymana, ale liczba ofiar była już znacząca.

1 Moj 9: 20-27:
"Noe, który był rolnikiem, pierwszy założył winnicę.
Gdy potem napił się wina, upił się i leżał odkryty w namiocie swoim,
A Cham, ojciec Kanaana, zobaczył nagość ojca swego i opowiedział o tym poza namiotem obu swoim braciom.
Wtedy Sem i Jafet wzięli szatę, nałożyli ją sobie na ramiona i podeszli tyłem, i przykryli nagość ojca swego, a ponieważ oblicza ich były odwrócone, nie widzieli nagości ojca swego.
A gdy Noe obudził się po upiciu się winem i dowiedział się, co mu uczynił jego najmłodszy syn,
Rzekł: Niech będzie przeklęty Kanaan, niech będzie najniższym sługą braci swoich!
Potem rzekł: Błogosławiony nich będzie Pan, Bóg Sema, a Kanaan niech będzie sługą jego!
Niech da Bóg i Jafetowi przestrzeń szeroką i niech zamieszka w namiotach Sema, a Kanaan niech będzie sługą ich!"

Interpretacja: Hanem, jeden z synów Noego, zobaczył nagość ojca i powiedział o tym swoim braciom, Semowi i Jafetowi. Ci dwaj bracia zasłonili nagość ojca, odwracając twarz, i zakryli go.

5. O czystości:
Rzymian 14:14
"Wiem i jestem przekonany w Panu Jezusie, że nie ma niczego, co by samo w sobie było nieczyste; nieczyste jest jedynie dla tego, kto je za nieczyste uważa."

Wiele chrześcijan mówi, że to wcale nie o to chodzi, tylko chodzi o stan czystości:
Jeżeli jemy "normalnie" to jesteśmy czyści, jeżeli jemy "pod korek" to już jest nieczystość lub: 3 Moj 11:44-45
"Bo Ja jestem Pan, waszym Bogiem. Wyświęćcie się, a bądźcie świętymi, bo Ja jestem święty. Nie skażajcie duszy swojej przez żadne zwierzę, ani żadne ptactwo, ani żadne stworzenie pełzające na ziemi, które wam wyznaczyłem za nieczyste."
Możemy być nieczyści w mowie, jeżeli przeklinamy, możemy być nieczyści w w piciu alkoholu, jeżeli się opijamy. Z tego punktu widzenia, warto zastanowić się, dlaczego nie przenieść tej myśli na obszar seksualny? Innymi słowy, podobnie jak zwracamy uwagę na czystość naszych słów i zachowań związanych z alkoholem, warto również rozważyć, czy nasze decyzje dotyczące sfery seksualnej przyczyniają się do utrzymania czystości i szacunku dla samego siebie oraz innych. Jeżeli uprawiamy normalny seks to nadal jesteśmy czyści a jeżeli jest to seks niemoralny, wynaturzony z aniołami kazirodczy itp. to jesteśmy nieczyści. Albo inaczej można zadać pytanie: Dlaczego i na jakiej podstawie zwyczajny seks 2 zakochanych jest zestawiany z tym wyżej wymienionym seksem wynaturzonym i wszystkimi zwyrodnieniami z wersetów z Ksiąg Mojżeszowych? Przecież kontrast jest niesamowity.

W wielu fragmentach Biblii jednoznacznie potępiane są wszelkie formy nieczystości, takie jak wszeteczeństwo, rozpusta, cudzołóstwo i nieprzyzwoite zachowania. Wartość małżeństwa: Biblia podkreśla świętość małżeństwa i ostrzega przed wszelkimi formami nielojalności wobec partnera życiowego. Biblia ostrzega przed pokusami związanymi z nieczystościami, zarówno w sferze myśli, jak i praktyki. Nawołuje do powstrzymywania się od wszelkich działań sprzecznych z normami Bożymi.

Więc na chwilę stop... na tle tego wszytskiego zadajmy sobie retoryczne pytanie:
Czy, uprawianie seksu z osobą, którą kocham, jestem jej wierny i lojany, zrównuje mnie z wyżej wymienionymi występkami cudzołóstwa? Czy ja chce uprawiac seks z aniołami, z bratem, kombinować i przebierać się, upijać kogoś, gwałcić kogoś? Homoseksualizm, prostytucja, rozpusta?
Pytanie na jakiej podstawie seks przedmałżeński jest skreślany? Faktem jest, że w Biblii opisywany jest seks małżeński oraz opisywane grzechy dotyczą seksu małżeńskiego oraz wynaturzonego, gorszącego, kazirodczego itp. Na jakiej podstawie, seks 2 zakochanych ludzi bez małżeństwa ma być potępiany? Podam przykład do porównania: Kiedy nauczyciel zachęca uczniów do czytania klasyki, nie oznacza to, że inne gatunki literackie są złe. Podkreśla jedynie wartość i głębię, jaką można znaleźć w klasykach. Podobnie, gdy Biblia ukazuje seks w kontekście małżeństwa, to nie jest potępienie innych form intymności, ale podkreślenie wyjątkowego i świętego charakteru związku małżeńskiego. Jak czytanie klasyków nie wyklucza innych wartościowych dzieł literackich, tak aprobatą dla seksu małżeńskiego nie wyklucza innych zdrowych form relacji międzyludzkich. Albo inaczej: Skoro jogurt naturalny jest zdrowy, to nie oznacza, że jogurt owocowy jest szkodliwy.

Czystość kobiet: (dzewice)
Sprowadza się do tego, żę kobiety czyste - w rozumieniu dziwice są zwyczajnie lepszym towarem nic więcej:

4 Moj 31: 11- 18
"Wzięli tedy cały łup i wszelką zdobycz w ludziach i bydle.
Jeńców, zdobycz i łup przywiedli potem do Mojżesza i do Eleazara, kapłana, i do zboru synów izraelskich, w obozie na stepach moabskich nad Jordanem naprzeciw Jerycha.
Mojżesz i Eleazar, kapłan, oraz wszyscy książęta zboru wyszli naprzeciw nich poza obóz.
Ale Mojżesz rozgniewał się na ustanowionych nad wojskiem, na dowódców tysięcy i setników, którzy wracali z wyprawy wojennej,
I rzekł do nich Mojżesz: Jakże to! Zostawiliście przy życiu wszystkie kobiety?
Wszak to one za radą Bileama pobudziły synów izraelskich do odstępstwa od Pana na rzecz Peora i stąd wynikła klęska dla zboru Pana.
Przeto teraz zabijcie wszystkich chłopców wśród dzieci, zabijcie też wszystkie kobiety, które już obcowały z mężczyznami,
Ale zostawcie przy życiu dla siebie wszystkie małe dziewczęta, które jeszcze nie poznały współżycia z mężczyzną." (DLA SIEBIE)

5 Moj 22: 28-29
"Jeżeli mężczyzna napotka dziewczynę, dziewicę nie zaręczoną, pochwyci ją i złączy się z nią, i tak się ich zastanie,
To mężczyzna, który się z nią złączył, da ojcu dziewczyny pięćdziesiąt srebrników, a ona zostanie jego żoną. Za to, że ją znieważył, nie będzie mógł jej oddalić przez całe swoje życie."

Nie wyobrażam sobie takich praktyk w dzisiejszych czasach. Co na ogół mówią ludzie zapytani o te porady?:

Pierwszą rzeczą do zauważenia jest to, że Księga 5 Mojżeszowa była napisana wiele wieków temu i odnosiła się do specyficznych warunków społecznych tamtego czasu. Współczesne społeczeństwo ma różne normy moralne, etyczne i prawne, co wpływa na sposób interpretacji takich tekstów.
W dzisiejszych czasach większość społeczeństw uznaje za nieakceptowalne wszelkie formy przymusowego lub gwałtownego aktu seksualnego, nawet jeśli miałby się skończyć małżeństwem. Współczesne społeczeństwa zazwyczaj podkreślają zasadę dobrowolności i wzajemnej zgody w relacjach seksualnych.
W interpretacji tekstów biblijnych, wielu teologów i uczonych podkreśla konieczność uwzględnienia kontekstu kulturowego, historycznego i teologicznego. Jednakże, różnice między kulturą biblijną a dzisiejszą kulturą mogą prowadzić do rozbieżności w interpretacjach.
W dzisiejszym społeczeństwie warto podkreślić szacunek, zgodę i równość w relacjach między ludźmi, a interpretacje tekstów biblijnych często podlegają indywidualnym przekonaniom i wyborom teologicznym. Patrz punkt 2.

Podsumowanie:

W kwestii seksu przedmałżeńskiego, Biblia nie daje jednoznacznych odpowiedzi, pozostawiając przestrzeń do własnej interpretacji. Choć nie można stwierdzić, że biblijna nauka jednoznacznie przyzwala na takie praktyki, to również nie jasno zakazuje ich, pomijając oczywiście przypadki gwałtu i dehumanizującego traktowania kobiet.

W dzisiejszym, zróżnicowanym społeczeństwie, zaleca się podejście oparte na własnej moralności, którą darował nam Bóg, równocześnie czerpiąc z nauk biblijnych. Interpretacja zasad biblijnych musi uwzględniać zmieniające się warunki społeczne, długość życia, oraz nowo pojawiające się aspekty, które nie były omówione w Biblii.

W kontekście zdrowej moralności seksualnej warto kłaść nacisk na autentyczną miłość, planowanie przyszłości z partnerem, oraz umieszczanie czystości relacji na pierwszym miejscu. To podejście oznacza, że aktywność seksualna staje się naturalnym wyrazem głębokiej więzi emocjonalnej i miłości, zamiast być jedynie finałem przypadkowego spotkania. To ukierunkowanie na wartości i intencje, a także respektowanie wartości przekazanych przez Boga, może prowadzić do zdrowych i satysfakcjonujących relacji.

Dodatkowo: Badania wykazują, że podczas aktu seksualnego uwalniana jest oksytocyna, znana jako "hormon przywiązania". To właśnie on nadaje relacji dodatkową, unikalną i intymną atmosferę, która może być trudna do osiągnięcia w związkach pozbawionych tej sfery. Mężczyźni, regularnie uczestniczący w aktywności seksualnej lub praktykujący masturbację (bez związku z pornografią), cieszą się z około 30% niższym ryzykiem problemów prostatycznych, a kobiety doświadczają ulgi w bólach menstruacyjnych. Warto zauważyć, że te fizjologiczne aspekty seksu zostały stworzone przez Boga, co pokazuje, że seksualność jest naturalną częścią naszego istnienia.

Statystyki GUS pokazują, że średni wiek zawierania małżeństwa wynosi około 28 lat, co oznacza, że wiele osób doświadcza około 14 lat okresu wstrzemięźliwości przed małżeństwem. Po zawarciu związku małżeńskiego, często pojawia się dysonans poznawczy, gdy rzeczywistość nie pokrywa się z wcześniejszymi oczekiwaniami. To zjawisko może wynikać z nieadekwatnego przygotowania do życia seksualnego, które często w środowiskach religijnych opiera się na zasadzie celibatu przedmałżeńskiego. Ważne jest, aby zrozumieć, że zdrowa seksualność i intymność są integralną częścią udanej relacji, a wiedza i komunikacja są kluczowe dla osiągnięcia pełnego spektrum doznań i radości płynących z życia w związku.
777X
 
Posty: 1
Dołączył(a): Pt gru 29, 2023 18:52
wyznanie: Chrześcijaństwo, protestantyzm
  

Re: Seks przedmałżeński, głęboka analiza i refleksja.

Postprzez Grzegorz » N sty 07, 2024 13:18

Nie ma nic o seksie przedmałżeńskim, a dlaczego? To proste, takiego terminu w tamtych czasach praktycznie nie było

Zjawisko seksu przedmałżeńskiego zdecydowanie już wtedy było. Prawo Mojżeszowe wyraźnie daje do zrozumienia, że współżycie seksualne ma być przyporządkowane stanowi małżeńskiemu. I jest to do tego stopnia bezwzględnie egzekwowane, że nawet gwałciciel ma potem obowiązek zostać mężem zgwałconej - jak widać w przytoczonym przez Ciebie fragmencie 5 Moj 22: 28-29. (Inna sprawa, że gwałciciel był potem narażony na krwawą zemstę ze strony rodziny, jak wskazuje historia Amnona i Tamar [2 Sm 13] czy Sychema i Diny [1 Moj 34]).

Ponadto, w tym samym rozdziale mamy jasne potępienie seksu przedmałżeńskiego, które jest określone mianem "nierządu". Gdy mężczyzna pojmie dziewczynę za żonę i okaże się, że nie jest ona dziewicą (czyli współżyła z kimś przed ślubem) to zgodnie z Prawem Mojżeszowym ma zostać ukarana śmiercią, "gdyż dopuściła się haniebnego czynu w Izraelu, popełniając nierząd w domu swego ojca" [5 Moj 22,21].

I można oczywiście powiedzieć, że tak surowe prawo jest już nie do utrzymania i nie możemy wprowadzać w życie podobnego kodeksu karnego, ale zdecydowanie nie wynika z tego, że seks przedmałżeński jest dopuszczalny.

bo RADZI on że coś tam i ogólnie to WOLAŁBYM że coś tam


Fajna egzegeza, taka nie za poważna. Możesz sobie deprecjonować nauczanie apostoła, ale jego stanowisko jest jasne - aby uniknąć wszeteczeństwa/nierządu możemy wybrać wstrzemięźliwość lub małżeństwo. Innej formy unikania nierządu Paweł nie podaje.

uprawianie seksu z osobą, którą kocham, jestem jej wierny i lojany

Co stoi na przeszkodzie, żeby wstąpić z taką osobą w związek małżeński? Dlaczego nie można uczynić tego związku jawnym wobec społeczeństwa, a przy okazji zapewnić potencjalnym dzieciom stabilnej sytuacji?
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Seks przedmałżeński, głęboka analiza i refleksja.

Postprzez Grzegorz » N sty 07, 2024 15:23

Kobieta po pierwszej miesiączce była wydawana za mąż.

Na jakiej podstawie tak piszesz? Dziewczęta mogły być bardzo wcześnie wydane za mąż, ale to nie była jakaś stała reguła. W recenzji książki Satlowa Jewish marriage in antiquity znalazłem taką informację:
In Palestine, men married at around thirty to women who were ten or fifteen years younger, while in Babylonia, the expectation was that men would marry at around twenty to women in their teens.
W Palestynie mężczyźni żenili się około trzydziestki z kobietami, które były dziesięć czy piętnaście lat młodsze, podczas gdy w Babilonii, oczekiwano, że mężczyzna ożeni się około dwudziestki z nastoletnią kobietą. Czyli wśród palestyńskich Żydów nie było nic dziwnego gdy kobieta wychodziła za za mąż w wieku 15-20 lat.
https://bmcr.brynmawr.edu/2002/2002.07.37/
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 1120
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  


Powrót do Różne pytania

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości