przez Jacek » N lut 20, 2011 14:40
Wypowiadam sie tutaj wylacznie we wlasnym zakresie. Jaki powinien byc kosciol Evangelicko-Augsburski w Polsce?. Chcialbym znalezc w takim kosciele przedewszystkim oparcie swoisty fundament mojego wyznania luteranskiego. Wlasciwie odpowiedz nie jest skomplikowana. Mozna polaczyc dwie sprawy, a/ sprawa liturgii: Niestety obecna liturgia praktycznie mozna powiedziec jest w swoistych powijakach, w przedsiagu minionych wiekow nic sie nie zmienilo, duze pozostalosci historycznych wplywow tzw. Kosciola Unijnego w Polsce, ktore mialo negatywny wplyw na Kosciol Augsburski w Polsce, zrobilo swoje. Bedac na obczyznie moge czesto brac udzial w nabozenstwie tj. Wielkiej Mszy Luteranskiej w Kosciele Szwecji, czy w odlamie konserwatywnym Missionsprovinsen, czy Synodu Wisconsin, Missourii, i moge tam zauwazyc jedno, ze wszedzie Högmessa jest taka sama, niezaleznie od organizacyjnej przynaleznosci koscielnej. Bogata rozbudowana liturgia spiewana, ksieza celebrujacy w albach ze stola, i ornatach, znakomita oprawa muzyczna-organowa i chor. I jest to najprawdziwsza Msza Lutheranska, zachowana z czasow epoki Ks.Dr.Martina Luthra, Ktos moze powiedziec znow ze bardzo przypomina mu KrK, nic bardziej mylnego. W Szwecji katolicyzm byl tak znienawidzony, ze mozna powiedziec od niedawna bardzo mala spolecznosc KrK glownie emigrancka cieszy sie wolnoscia, do niedawna wyznanie Rzymsko-Katolickie bylo tu oficjalnie panstwowo zabronione. A wiec powtarzam historyczna Wielka Msza Lutheranska jest sprawowana wlasnie w Kosciolach Lutheranskich Szwecji. Natomiast w Polsce faktycznie nabozenstwo przypomina typowo Kosciol Kalvinski, co mialem mozliwosc porownac bedac jakis czas w Hollandii. b/ Dogmatyka Kosciola- Chcialbym aby KEA przejela dogmatyke fundamentalnego lutheranismu z Synodu Wisconsin, twarda nauke i bezkompromisowa. Twarde zdanie i nieodwoalne na temat: Ordynacji kobiet,Homosexualistow,Aborcji,.Rozwodow,Eutanazji. I dopiero po takim twardym stanowisku w tych sprawach moge miec swoje oparcie w Kosciele. W sprawie ordynacji duchownych a takze motywow przyjmowania do uczelni teologicznych kandydatow do stanu duchownego, powinno sie przeprowadzac swoista ostra selekcje, aby pozbyc sie ludzi karijerowiczow, przypadkowych osob z ulicy, wg, zasady NIe matura lecz chec szczera zrobi z ciebie oficera. Dlatego taka komisja w KEA powinna zatwierdzac kandydata do stanu duchownego, czy reprezentuje on odpowiednie powolanie do sluzby bozej. Bo pamietajmy ze on musi byc posluszny kosciolowi w sprawach dogmatycznych, a nie za plecami kosciola glosic liberalne herezje. KEA powinna takze przyjzec sie glebiej w sprawach rozwodow, aby nie panowala opinia, ze do kosciola konwertuja osoby ktore w latwy sposob chca otrzymac rozwod koscielny i ponownie zawrzec slub koscielny, Kosciol nie moze byc klubem w Las Vegas, gdzie za pieniadze mozna to zalatwic. Jest wiele przykladow ktore KEA w POLSCE moze przejac jako wzor do nasladowania, chociazby system hierachiczny ustroju kosciola ze Skandinavii lub Lotwy, ktory bardziej scala kosciol w jednosc. W sprawach Ekumenizmu juz sie wypowiadalem, ze czesto lokalne przyjazne kontakty z innymi wyzaniami nie nazywajmy ekumenicznym. Powiem krotko Ekumenizm w obecnej sytuacji jest niemozliwy. Poczekajmy do okraglej rocznicy 500 Lecia Reformacji, i patrzmy na kroki potrzynione przez Vatikan i Kosciol Prawoslawny. Pamietajmy ze to my opieramy sie w 100 % na naukach Biblijnych nie oni, wiec kto do kogo ma przyjsc. Miejmy wlasna godnosc i szacunek dla samych siebie. Co innego sojusz z konserwatywnymi kosciolami protestanckimi gdzie stosuje prosta zasade: MASZERUJEMY OSOBNO LECZ UDERZAJAMY RAZEM.