Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia Wam maksymalnej wygody przy korzystaniu z naszej strony. Korzystają z nich również firmy reklamowe. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartych w cookies kliknij "Akceptuj", w przeciwnym wypadku wyłącz ciasteczka dla tej witryny w ustawieniach swojej przeglądarki. Akceptuj

Resztki wina po Komunii

Re: Resztki wina po Komunii

Postprzez Elżbieta » Pt cze 10, 2016 00:04

A można udowodnić, że jest ?
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3669
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Resztki wina po Komunii

Postprzez Grzegorz » Pt cze 10, 2016 14:46

Nie można oczywiście.
Avatar użytkownika
Grzegorz
 
Posty: 844
Dołączył(a): Śr wrz 11, 2013 20:48
Lokalizacja: Warszawa
wyznanie: KEA
  

Re: Resztki wina po Komunii

Postprzez Maksymilian » Pt cze 10, 2016 21:29

Pragnę zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze Chrystus chodził po wodzie przed zmartwychwstaniem, gdzie miał zwykłe ludzkie ciało z wyjątkiem grzechu. Oznacza to, że ciało Chrystusa przed i po zmartwychwstaniu zaprzeczało prawom fizyki, a mimo to było to ludzkie ciało, nie żadne duchowe czy jakieś inne.
Po drugie "rzeczywistość niematerialna" to po prostu duchowa, bo przeciwieństwem materii jest duch. Tak więc powyższe stwierdzenie używane do ciała i krwi w chlebie i winie to czysta nauka kalwińska, a nie luterańska. Luter w "Krótkim wyznaniu o świętym sakramencie przeciw marzycielom" wyraźnie potępia tę naukę. W Obronie Wyznania Augsburskiego w Artykule X czytamy: "Przyjęty został artykuł X, w którym wyznajemy myśl, iż w Wieczerzy Pańskiej prawdziwie i substancjalnie są obecne ciało i krew Chrystusa, i prawdziwie podawane są z widzialnymi rzeczami tym, którzy sakrament przyjmują. Tego zdania stale bronimy po pilnym zbadaniu i rozważeniu sprawy. Gdy bowiem Paweł w 1. Liście do Koryntian (10,16) powiada, że chleb jest społecznością ciała Pańskiego itd., to jeżeliby ciało Chrystusa nie było prawdziwie obecne, wynikałoby z tego, że chleb nie jest społecznością ciała Chrystusa, lecz tylko Ducha Chrystusowego.", a w "Formule zgody w Epitome w VII. O Wieczerzy Pańskiej w Negativie czytamy: "XII. Odrzucamy, że Chrystus nie mógł obiecać ani doprowadzić do istotnej obecności swojego ciała i krwi w Wieczerzy Pańskiej, ponieważ właściwość przyjętej przez Niego ludzkiej natury nie mogłaby tego znieść ani do tego dopuścić."
Podsumowując, ciało i krew Chrystusa są realnie obecne w chlebie i winie oraz Chrystus zmartwychwstał w ciele, nie w duchu, a w ciele i my również zmartwychwstaniemy w ciele, prawdziwym istotnym ciele.
Maksymilian
 
Posty: 509
Dołączył(a): So kwi 07, 2012 15:19
Lokalizacja: Bielsko-Biała, Zbór w Białej
wyznanie: Kościół Ewangelicko-Augsburski
dyplomy: 1
  

Re: Resztki wina po Komunii

Postprzez Elżbieta » So cze 11, 2016 08:47

To, że Jezus za swego życia na ziemi chodził po wodzie nie dowodzi jeszcze niczego. Przecież był i jest Bogiem, więc mógł chodzić nie tylko po wodzie, ale i w powietrzu - jak by tylko zechciał.

Odpuszczam temat, bo widzę, że i tak nie ma sensu pisać. Nikogo nie jestem w stanie przekonać, bo mnie wcale nie rozumiecie. Jednak ja jestem swego pewna, bo rozmawiałam na ten temat z niejednym księdzem i dla nich jest to całkowicie oczywiste. Wobec tego niech każdy zostanie przy swoim. Może by dobrze było porozmawiać na ten temat w swoich parafiach na godzinie biblijnej - o ile odbywają się one z udziałem duszpasterza.
Avatar użytkownika
Elżbieta
Moderator
 
Posty: 3669
Obrazki: 46
Dołączył(a): N mar 21, 2010 00:27
Lokalizacja: Legnica
wyznanie: ewangelicko-augsburskie
  

Re: Resztki wina po Komunii

Postprzez Aleksander » So cze 11, 2016 09:41

Mam wrażenie że uprawiana teologia przez Herberta jest jak gdyby od drugiej strony patrzona. Najpierw określa jakie są cechy zmartwychwstałego ciała Pana Jezusa. Pytanie tylko czy kategorie używane do definiowania są do końca prawidłowe. Czy też są właściwe mają priorytety? Dopiero jak już się zgodzi do cech ludzkiego ciała Chrystusa próbuje się udowodnić definicję sakramentu, czym jest obecność ciała Chrystusa w sakramencie. Tylko że w wielu tych sprawach dotykamy kwestii misterium gdzie należy się raczej poprzestać na stwierdzeniu ogólnym.
Herbercie czy nie za bardzo goniszz potępieniem słownictwa, które nawiasem pochodzi z tłumaczeń samego Pisma Świętego. Przykłady: 1 Kor 10, 3-4 wszyscy też spożywali ten sam pokarm duchowy i pili ten sam duchowy napój. Pili zaś z towarzyszącej im duchowej skały, a ta skała - to był Chrystus.

Sent from my LG-H850 using Tapatalk
Avatar użytkownika
Aleksander
 
Posty: 1483
Dołączył(a): Cz sie 19, 2010 09:30
wyznanie: Luteranin
dyplomy: 3
  

Re: Resztki wina po Komunii

Postprzez Iwona » So cze 11, 2016 10:48

Chciałabym zauważyć tylko, ze nie można pominąć milczeniem faktu, ,ze uczniowie mieli jednak pewien kłopot z rozpoznawaniem Jezusa po Zmartwychwstaniu, co sugeruje NT w kilku miejscach.

Na marginesie dodam, że osobiście darzę wielką czcią Całun turyński, zbieram wszelkie informacje na ten temat i przychylam się do nowszej tezy, ze wizerunek na całunie jest wyemanowanym ziemskim ciałem Jezusa.
Iwona
 
Posty: 227
Dołączył(a): Pt maja 20, 2016 19:08
wyznanie: Ewangelicko-Augsburskie
  

Poprzednia strona

Powrót do Kultura, tradycje i etyka ewangelicka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość